13.03.2017

Slik blir Eliteserien på Eurosport og VG

Eliteserien_profiler_2017_original_76941

I 2017 skal fire av åtte kamper fra Eliteserien – og to fra OBOS-ligaen – sendes på Eurosport Norge og MAX. Samtlige av de resterende kampene kan sees på Eurosport Player, eller på egne tilleggskanaler hos flere norske distributører.

– Vi skal flytte fotballen bort fra dyre betalingsmurer, og tilbake til folket, sier sportsdirektør i Eurosport og Discovery, Jan-Erik Aalbu.

– Norsk toppfotball skal bli billigere og mye mer tilgjengelig, og vi skal gjøre alt vi kan for å tilføre et friskt pust og løfte produktet opp på nivået det bør være. Målet er at Eliteserien igjen skal bli snakkisen rundt lunsjbordet, sier Aalbu.

De fire kampene som forventes å trekke flest TV-seere hver runde, kommer til å bli vist på Eurosport Norge og MAX.

Slik blir fotballuka på Eurosport og MAX:

**En vanlig eliteserierunde vil starte med Derbylørdag. Kampen mellom to geografiske naboer, eller rivaler, har avspark lørdag klokka 18.00. Kampen går på Eurosport Norge.
**Søndag spilles fem kamper klokka 18.00 (Hovedrunden). Én av disse vil gå på Eurosport Norge. I tillegg vil et av toppoppgjørene i OBOS-ligaen bli vist på samme kanal søndag klokka 15.00.
**Underveis i Hovedrunden vil alle scoringer bli vist fortløpende i en direktesendt studiosending kalt Fotball Direkte. Denne sendingen kan sees av kunder på Eurosport Player.
**Rundens hovedkamp har avspark søndag klokka 20.00, og blir vist på Eurosport Norge. Unntaket er når vi arrangerer Supersøndag, som vi vil gjøre seks ganger i løpet av sesongen. Da går hovedkampen på TVNorge i stedet for Eurosport Norge. Når vi avholder Supersøndag vil vi også vise en breddefotballkamp (oppgjør fra 2.-8. divisjon) søndag klokka 15.00.
**Eliteserierunden avsluttes mandag klokka 19.00 med Mandagskampen på MAX.
**Tirsdager avsluttes runden med en OBOS-kveld – da spilles OBOS-ligaens hovedkamp klokka 19.00 på Eurosport Norge.

Det blir også flere andre nyvinninger på Eurosport, blant annet Unicef Mesterfinale – Norges svar på Community Shield. Vinneren av Eliteserien møter vinneren av cupfinalen. I 2017 blir dette fjorårets seriemester mot sølvmedaljøren, grunnet Rosenborgs «The Double». Rosenborg møter Brann 29. mars. Kampen spilles på Brann Stadion, og vises direkte på MAX kl. 19.00.

Viser alle rundens scoringer direkte på Eurosport Player
Discoverys digitale kunder vil kunne se samtlige kamper fra Eliteserien og OBOS-ligaen direkte på strømmetjenesten Eurosport Player. Den som bestiller tjenesten i løpet av sesongens tre første måneder får tilgang for 99 kroner pr. måned. Etter dette blir prisen 149 kroner pr. måned.

– I tillegg til å vise alle kamper direkte, vil vi på Eurosport Player også vise alle målene som scores underveis i hovedrunden, i det som blir vår direktesendte studiosending, Fotball Direkte. Det blir et unikt produkt vi aldri har sett i norsk fotballsammenheng før, sier Aalbu.

Flere av de store TV-distributørene vil også tilby pakkeløsninger som inkluderer direkteoverføring av samtlige kamper fra Eliteserien.

Slik blir Discovery-laget
Discoverys lag av eksperter, kommentatorer og profiler består av navn som Kjetil Rekdal, Bengt Eriksen, Thomas Myhre, Roger Risholt, Carsten Skjelbred, Kenneth Fredheim, Asbjørn Myhre, Jørgen Klem, Anne Sturød, Petter Bø Tosterud, Jørn Sundby, Eirik Koren, Frode Marti, Susanne Furøy Wergeland, Pål Gordon Nilsen, Jonas Bergh-Johnsen, Gunnhild Toldnes, Kristian Oma og Emil Gukild.

I tillegg vil nykommerne Kjetil Wæhler og Thomas Sørum trekkes inn som eksperter ved utvalgte kamper utover sesongen.

– Eliteserien er veldig morsomt å jobbe med, og det håper jeg vil skinne igjennom i det vi presenterer. Målet vårt er å sette vårt eget preg på sendingene, sier programleder Carsten Skjelbreid.

Norsk toppfotball hele uka
Discoverys hovedsamarbeidspartner VG har også rustet opp sin sportsredaksjon for fortsatt å være ledende i nyhetsdekningen av norsk fotball.

– VG har i en årrekke fulgt norsk fotball tett, og i en tid med kutt i bransjen, justerer vi i stedet opp satsingen. Det skal vi gjøre med klassisk VG-journalistikk rundt alt fra kampdekning, reportasjer og kritiske saker. VG blir ingen heiagjeng, men et nyhetsmedium som vil gi rikelig med plass på våre plattformer til de beste historiene og sakene som gjør at folk snakker om norsk fotball igjen, sier sportssjef i VG, Øyvind Brenne.

Discovery har videre inngått avtale med selskapet Monday Productions, som gjennom sine medarbeidere skal bidra med innhold og journalistikk i eliteseriesatsingen. Produksjonen av sendingene leveres av Ullevaal Media Center og NEP.

– Dette er anerkjente og erfarne aktører som vi er glade for å spille på lag med, sier Jan-Erik Aalbu.

Eivind Landsverk TVNorge MAX Jan Erik Aalbu Discovery Networks Norway Eurosport Norge Eurosport Fotball Vegard Nøss Harald Strømme Molde FK Humor Selskapskommunikasjon MAX Ylvis Eivind Landsverk Bård Ylvisåker Vegard Ylvisåker Magnus Devold Calle Hellevang-Larsen Bernt Gudmund Apeland UNICEF Nattpatruljen Anne Margrete Alværn FEM Lene Kongsvik Johansen TVNorge Neste sommer Kristoffer Hopsdal Hilde Windheim Astri Lundberg Petter Schjerven Lasse Kjus Kjetil André Aamodt Pia Lykke Brille Harald Eia Bård Tufte Johansen Insider Stein Morten Lier Anna Rasmussen Åndenes makt Tom Strømnæss Lilli Bendriss Anne-Kristine Augestad Gro-Helen Tørum Lena Ranehag Autofil Fredric Aasbø Lord Arnstein Landsem Stein Inge Stølen Espen Stensrud Linni Meister Olaf Tufte Henning Solberg Tom Stiansen Thomas Giertsen Ine Jansen Rasmus Gjertsen Øyen Jarle Nakken Reality Den siste viking Trond Espen Seim Jo Røislien Discovery Birgitte Lund Nakken Herlige hjem Interiør Nina Lorgen Flemmen Harald Strømme Bil Dokumentarserie Monica Csango Fridtjof Nilsen VOX TLC Asbjørn Brekke Espen Skoland Benedicte Steinsrud Vegard Nøss Stian Lindås Sverre Nordbø Sport Kristian Valen På liv og død 4-stjerners middag Hvem kan slå Aamodt og Kjus Kakekrigen Thomas Giertsen: Helt perfekt Typisk deg med Petter Schjerven 71° nord – Norges tøffeste kjendis Ønskebarn Costa del Kongsvik Asbjørn Brekke: TVNorge 25 år Unge mødre Hvordan gjør de det – med Jo Røislien LIVE: Helkveld med Ylvis Pantelånerne i Las Vegas Breaking Bad Revolution Karin Thune-Larsen Fotball Alex Rosén Unni Wilhelmsen Anita Skorgan Øystein Dolmen Tommy Tee Tooji André Villa Cathrine Larsåsen Ole Martin Alfsen Vendela Kirsebom Stella Mwangi Gunnar Greve Ida Nysæter Rasch Åsgårdstrand Jegertvillingene Kristine Thybo Hansen Johanne Thybo Hansen Fallskjermjegere Forsvarets spesialkommando Lars Lian Baking Ari og Per løser verdensproblemer Seertall Henrik Thodesen Odd-Magnus Williamson Sara Nordenstam Gunhild Dahlberg Nikis Theophilakis Fredrik Strømstad Jannike Kruse Astrid Lødemel Askil Holm Bernhard A. Steen Dplay Seefood Feelgood YouTube Sosiale medier The Fox I kveld med YLVIS Playboy SBS Discovery Carsten Skjelbreid Week of Football UEFA Tor Ole Skullerud Bengt Eriksen Kenneth Fredheim Altibox Bjørn Solvang Steinar Stierneklar Berntsen Big Brother Lasse Hallberg Alt for Norge Henriette Bruusgaard EM Ida Fladen Kari Svendsen Synnøve Skarbø Katrin Eide Jakobsen Marit Klomstad Landslaget Klovn til kaffen Espen Eckbo Høstlansering 2014 Kanal Valen Gift ved første blikk Morgan og Ola-Conny gjør Norge 71° nord Morgan Karlsson Ola-Conny Wallgren I kveld med YLVIS LIVE Sinnasnekker'n Otto Robsahm Tangerudbakken borettslag Ramsy Underholdning Hege Schøyen Linn Skåber Knut Lystad Stein Johan «Steinjo» Grieg Halvorsen Veien til EM Jul i Tangerudbakken Mord og mysterier Synøve Diserud Adam Alsing Aylar Lie Vibeke Skofterud Bjørn Einar Romøren Mariann Thommassen Emilie «Voe» Nereng Hilde Gjermundshaug Pedersen Andreas Håtveit Roger Ruud Nils-Ingar «Nilsi» Aadne Geir Schau EM-kvalik Norske helter Martin Ødegaard Jørgen Thue Jan Grønbech Google Terje Håkonsen Silje Norendal Lov og orden Margrete Halvorsen Jakten på Berserk Jarle Andhøy Mellom bakkar og berg Signe Schineller Boligkrise Kåre Brustad Solveig Aune Øystein Edsbergløkken Trinny Woodall Susannah Constantine Trinny & Susannah - oppdrag Norge The Biggest Loser Norge Tonje Jenssen Adrian Paul Årsrevyen med Harald Eia Aamodt og Kjus på bortebane Trond Fausa Aurvåg Klaus Sonstad Kent Roger Tangvik Espen Huseby Olav Øen Gullsnutten Eurosport Bundesliga Eirik Koren Discovery Networks Norway Discovery Networks Northern Europe Dee Forbes NRK El Clásico Rekord Jan Erik Aalbu Christine Koht La Liga Adam søker Eva Annabelle Bauer Vebjørn Tveiterås Barneavdelingen Torbjørn Røe Isaksen Esben «Dansken» Selvig Thomas «Fingern» Gullestad Dansken & Fingern Dansken & Fingern - best i alt Montebello Camping Terje Amundsen John Arne Riise En helt vanlig dag Kjendiskveld med Magnus Devold Forsvaret UEFA Europa League Discovery Networks Lars Engen Tine Austvoll Jensen Morten Skotland Hansen Koht og kidsa OL Rosenborg Eurosport Norge Standard Liège Tennis Golf Håndball Norges Håndballforbund Erik Langerud GRUNDIGligaen Asbjørn Brekkes julekalender RiksTV Anders Jacobsen Oddvar Brå Fotballandslaget Formel E Asbjørn Myhre Espen Tvedt Euro 2016 GET MLS PGA Mitt kjøkken ruler Janne Formoe Oslo S Mat I hodet på Tufte Anne-Kat. Hærland Petter Baarli Aleksander Gamme Eldrid Borgan Berserk - i pionerenes farvann Discovery Channel Peter Hutton Henrik Bjørnstad Per Haugsrud Masters Håndballjentene Møbelringen Cup Jul Asbjørns julekalender Kvinnelandslaget Tippeligaen OBOS-ligaen Susanne Furøy Wergeland Kvelden før kvelden før kvelden med Ylvis – UNICEF ... Digitalt Trine Fjellberg Falnes Mads Yngve Storvik Ronaldo Telenor Canal Digital Kaffekopp Bilulykke Fotball til folket Ragnar Kårhus Distribusjonsavtale Christian Birkeland Ingen banker RBK Kåre Ingebrigtsen Solveig Gulbrandsen Manchester United Liverpool PromaxBDA Best på humor Humorkampanje Rebecca Rørmark Seier'n er vår Steffen Iversen Jan Martin Johnsen Bartek Kaminski Morten Johannessen Frode Martnes Pål Gordon Nilsen Hanne McBride Top Model April Hockey-VM Hockey OL-kvalik Janka Polliani Sevilla Mai 2016 Norges beste brannmann Jahn Teigen Elisabeth Eriksen Fotballproff Stefan Johansen Fødeavdelingen Hvordan gjør de det – Norge Kristin Folsland Olsen Kjekt å ha Michael Winger International Champions Cup ICC 2016 Jan-Erik Aalbu Wimbledon Tennis-NM Community Shield Zlatan Ibrahimovic Hviterussland Norge RBK Austria Wien Europaligaen Sindre Østgård Else Kåss Furuseth Norge - Tyskland VM-kvalik Norge U21 Championship Engelsk fotball League Cup IFPI Norge - Sveits Jon Almaas Norge - San Marino TV 2 Statsstøtte Rapport Øystein Foros Hans Jarle Kind Mediemangfoldsutvalget alpint Engelsk ligacup Tottenham Manchester City U21-landslaget Teknologi BAMTech BAM Strømming Bård Anders Kasin Jens Petter Høili Marcus & Martinus Eliteserien Dødens tjern Alexandra Joner Insider FEM Atle Evang Reinton Ari Behn Milda Melland-Orerød Janne Amble Haugan Tina Brock Brannstasjonen Eivind Sander Pia Tjelta Sverre Sætre Christian Borch Mike Lang Jul i Blodfjell Bjørn Asgeirsson Christian Etholm Anne RImmen Jonas Bergh-Johnsen Atle Antonsen Home of the Olympics Casper Ruud Jo Bergsvand Mandagsklubben Dag Sørås Milda Melland Kjetil Rekdal Vinter-OL Pyeongchang Roger Risholt Jørgen Klem Thomas Myhre Anne Sturød Eurosport Player Strømmetjeneste Saturday Night Live Jonas Gahr Støre Sykkel Kurt Asle Arvesen Lost in Time Lars Lagerbäck UNICEF Mesterfinalen Brann klubbhuset emil gukild Espen Knutsen Shampo supersøndag breddekampen Svein Lyder arctic waters david zaslav Rich Ross Bill Gates Mosquito Norske rotehjem Solplassen Norske rednecks sykehuset innlandet St. Olavs hospital Line Fuglehaug Snorre Kind Monsson UMC Odd ajax Karin Bonde Oddsen Norsk Tipping TRY Hilde Reinertsen Kollerød Praktisk info med Jon Almaas Premiere Discovery Communications sommer-ol Paris 2024 snapchat de olympiske vinterleker Danskebåten Vegard Harm Vintereventyret Trine Risvik Tromsø Kristin A. Boge Maj-Britt Aagaard Väinö Ulven Kultima Norske rednecks camping hopp hopplandslaget daniel andre tande alexander stöckl skihopp langrenn kombinert vintersport åge skinstad skiskyting Linda Vabø MTG TVOV Lene Granlund Bredahl hoppuka preben fjell dennis vareide amalie olsen prebz & dennis Facebook Total Video Sprint Klæbo Johannes Høstflot Klæbo Erna Solberg OL2018 PyeongChang2018 Stories from Norway Stafett Petter Northug derbylørdag fotballmandag christian gauseth eliteserien fantasy major league soccer Alle tags