22.12.2017

Ny TVOV-måling klar fra 1. januar

Lene_granlund_bredahl_final_original_81882

Fra og med mandag 1. januar 2018 får Norge verdens mest avanserte måling for TVOV-seing. Den nye målingen vil fange opp seere fra både tradisjonell lineær-seing og strømming via internett, såkalt Online Video – overalt og til enhver tid.

Det er analysebyrået Kantar Media som har utviklet målingen, på oppdrag fra de største TV-gruppene i Norge: NRK, TV 2, Discovery Networks og MTG. De fire TV-husene sitter sammen i en styringsgruppe, som i 2017 har vært ledet av Lene Granlund Bredahl fra MTG.

– Vi er glade for å være i mål etter en særdeles lang og omfattende prosess. Vi har hatt veldig høye ambisjoner for hva vi skulle få til, og det har vi fått merke underveis. Det er ingen andre i verden som har gjort noe lignende før oss, så vi har måttet gå opp stien helt på egenhånd. Men nå er vi klare for å ta TVOV-målingen i bruk, og vi gleder oss veldig til å vise den fram for markedet, sier Lene Granlund Bredahl, leder for styringsgruppen for TVOV.

Visjonen for den nye TVOV-målingen er å måle all seing av TV og Online Video-innhold – overalt og til enhver tid. Det har også vært et mål at TVOV skal være en felles valuta for alle TV-aktørene i Norge, og at alle aktørene i TVOV-markedet skal ønske å bruke data fra denne undersøkelsen.

Internasjonal oppmerksomhet
Det har blitt snakket om den nye TVOV-målingen lenge, også utenfor Norges grenser.

– Det er veldig spennende å være først ute med en så sofistikert og fremtidsrettet undersøkelse. Vi har presentert den på seminarer i inn- og utland, og vi vet at det er mange som følger med når vi går live med en av verdens mest avanserte målinger for levende bilder. «The Norwegian model» har allerede fått stor internasjonal oppmerksomhet, sier Lene Granlund Bredahl.

Veien videre
Selv om TVOV blir klar til lansering mandag 1. januar, er det fortsatt behov for tilpasninger gjennom 2018. I løpet av neste år vil det komme endringer i ulike definisjoner og beregninger, med målsetning om å gjøre undersøkelsen så velfungerende og treffsikker som mulig.

– Det kommer til å bli en del endringer i løpet av den første fasen. Dette blir en fortløpende prosess som vi gjør for å optimalisere undersøkelsen, og det vil komme stadig mer data inn i beregningene, da spesielt med tanke på Video On-Demand (VOD)-delen, sier Granlund Bedahl.

Planen fremover er at markedet skal være med på den videre utviklingen av TVOV-målingen.

– Nå er det veldig viktig for oss å høre hva markedet synes. Styringsgruppen er en teknisk forvaltningsgruppe, og det er i samarbeid med markedet at vi finner frem til hva som skal være den til enhver tid gjeldende valuta for reklamesalg, sier Lene Granlund Bredahl.

Nytt hus, litt oppussing gjenstår
Styringsgruppen bruker en metafor for å forklare det som skal skje 1. januar.

– Vi kan si det sånn at vi har kjøpt oss et hus (TVOV), og vi har fått nøklene og er klare for å flytte inn 1. januar 2018. Men selv om huset er innflytningsklart, så er det fortsatt noen elementer som gjenstår her og der. Vi må blant annet male veggen i kjellerstua (VOD) og installere noen lysbrytere og litt forskjellig småtteri. Så det gjenstår altså fortsatt litt oppussing og arbeid, men vi synes huset er i ferd med å bli veldig fint, og vi gleder oss til å invitere dere alle på innflytningsfest. Vi håper på mange fine år i denne nye lekre boligen, sier Lene Granlund Bredahl.

Discovery Networks Norway tar over formannskapet i 2018, og ny leder for styringsgruppen blir dermed Stian Lindås. Kontaktinfo til både han og nåværende leder finnes nedenfor.

For mer informasjon, kontakt:

Stian Lindås
Research Manager
Discovery Networks Norway
E-post: stian_lindaas@discovery.com

Lene Granlund Bredahl
Research Manager
MTG TV
E-post:  lene.granlund.bredahl@mtgtv.no

Hva er TVOV?

• TVOV er en forkortelse for «TV and Online Video».
  • En sofistikert og avansert undersøkelse som er rigget for å måle fremtidens konsumering av levende bilder.
  • En av de første undersøkelsene i verden til å måle både lineær-TV-seing og strømming av Online Video-innhold.
  • Utviklet av Kantar Media, på oppdrag fra NRK, TV 2, Discovery Networks og MTG.
  • TVOV går live 1. januar 2018.

Nytt univers

• Med TVOV blir det en overgang fra et TV-panel til et befolkningspanel.
  • Universet i TVOV er utvidet, og omfatter alle i Norge uavhengig av tilgang til TV-apparat.
  • Målingen omfatter alle personer i alder 2-79 år (10-79 + barn 2 - 9 år).
  • Offisielle seertall vil fra 1.januar rapporteres i målgruppen 10-79 år, mot tidligere 12 år og eldre.

Opplæring

• Kantar Media vil holde opplæringskurs i Instar, både introkurs og kurs for viderekomne, for alle sine kunder.
  • Styringsgruppen for TVOV oppfordrer alle som ønsker det til å kontakte Kantar Media for å avtale tid for opplæring.

Lene_granlund_b_original_81881 Stian_lind%c3%a5s_original_53055

Eivind Landsverk TVNorge MAX Jan Erik Aalbu Eurosport Norge Discovery Networks Norway Eurosport Fotball Vegard Nøss Harald Strømme Molde FK Humor Selskapskommunikasjon MAX Ylvis Eivind Landsverk Bård Ylvisåker Vegard Ylvisåker Magnus Devold Calle Hellevang-Larsen Bernt Gudmund Apeland UNICEF Nattpatruljen Anne Margrete Alværn FEM Lene Kongsvik Johansen TVNorge Neste sommer Kristoffer Hopsdal Hilde Windheim Astri Lundberg Petter Schjerven Lasse Kjus Kjetil André Aamodt Pia Lykke Brille Harald Eia Bård Tufte Johansen Insider Stein Morten Lier Anna Rasmussen Åndenes makt Tom Strømnæss Lilli Bendriss Anne-Kristine Augestad Gro-Helen Tørum Lena Ranehag Autofil Fredric Aasbø Lord Arnstein Landsem Stein Inge Stølen Espen Stensrud Linni Meister Olaf Tufte Henning Solberg Tom Stiansen Thomas Giertsen Ine Jansen Rasmus Gjertsen Øyen Jarle Nakken Reality Den siste viking Trond Espen Seim Jo Røislien Discovery Birgitte Lund Nakken Herlige hjem Interiør Nina Lorgen Flemmen Harald Strømme Bil Dokumentarserie Monica Csango Fridtjof Nilsen VOX TLC Asbjørn Brekke Espen Skoland Benedicte Steinsrud Vegard Nøss Stian Lindås Sverre Nordbø Sport Kristian Valen På liv og død 4-stjerners middag Hvem kan slå Aamodt og Kjus Kakekrigen Thomas Giertsen: Helt perfekt Typisk deg med Petter Schjerven 71° nord – Norges tøffeste kjendis Ønskebarn Costa del Kongsvik Asbjørn Brekke: TVNorge 25 år Unge mødre Hvordan gjør de det – med Jo Røislien LIVE: Helkveld med Ylvis Pantelånerne i Las Vegas Breaking Bad Revolution Karin Thune-Larsen Fotball Alex Rosén Unni Wilhelmsen Anita Skorgan Øystein Dolmen Tommy Tee Tooji André Villa Cathrine Larsåsen Ole Martin Alfsen Vendela Kirsebom Stella Mwangi Gunnar Greve Ida Nysæter Rasch Åsgårdstrand Jegertvillingene Kristine Thybo Hansen Johanne Thybo Hansen Fallskjermjegere Forsvarets spesialkommando Lars Lian Baking Ari og Per løser verdensproblemer Seertall Henrik Thodesen Odd-Magnus Williamson Sara Nordenstam Gunhild Dahlberg Nikis Theophilakis Fredrik Strømstad Jannike Kruse Astrid Lødemel Askil Holm Bernhard A. Steen Dplay Seefood Feelgood YouTube Sosiale medier The Fox I kveld med YLVIS Playboy SBS Discovery Carsten Skjelbreid Week of Football UEFA Tor Ole Skullerud Bengt Eriksen Kenneth Fredheim Altibox Bjørn Solvang Steinar Stierneklar Berntsen Big Brother Lasse Hallberg Alt for Norge Henriette Bruusgaard EM Ida Fladen Kari Svendsen Synnøve Skarbø Katrin Eide Jakobsen Marit Klomstad Landslaget Klovn til kaffen Espen Eckbo Høstlansering 2014 Kanal Valen Gift ved første blikk Morgan og Ola-Conny gjør Norge 71° nord Morgan Karlsson Ola-Conny Wallgren I kveld med YLVIS LIVE Sinnasnekker'n Otto Robsahm Tangerudbakken borettslag Ramsy Underholdning Hege Schøyen Linn Skåber Knut Lystad Stein Johan «Steinjo» Grieg Halvorsen Veien til EM Jul i Tangerudbakken Mord og mysterier Synøve Diserud Adam Alsing Aylar Lie Vibeke Skofterud Bjørn Einar Romøren Mariann Thommassen Emilie «Voe» Nereng Hilde Gjermundshaug Pedersen Andreas Håtveit Roger Ruud Nils-Ingar «Nilsi» Aadne Geir Schau EM-kvalik Norske helter Martin Ødegaard Jørgen Thue Jan Grønbech Google Terje Håkonsen Silje Norendal Lov og orden Margrete Halvorsen Jakten på Berserk Jarle Andhøy Mellom bakkar og berg Signe Schineller Boligkrise Kåre Brustad Solveig Aune Øystein Edsbergløkken Trinny Woodall Susannah Constantine Trinny & Susannah - oppdrag Norge The Biggest Loser Norge Tonje Jenssen Adrian Paul Årsrevyen med Harald Eia Aamodt og Kjus på bortebane Trond Fausa Aurvåg Klaus Sonstad Kent Roger Tangvik Espen Huseby Olav Øen Gullsnutten Eurosport Bundesliga Eirik Koren Discovery Networks Norway Discovery Networks Northern Europe Dee Forbes NRK El Clásico Rekord Jan Erik Aalbu Christine Koht La Liga Adam søker Eva Annabelle Bauer Vebjørn Tveiterås Barneavdelingen Torbjørn Røe Isaksen Esben «Dansken» Selvig Thomas «Fingern» Gullestad Dansken & Fingern Dansken & Fingern - best i alt Montebello Camping Terje Amundsen John Arne Riise En helt vanlig dag Kjendiskveld med Magnus Devold Forsvaret UEFA Europa League Discovery Networks Lars Engen Tine Austvoll Jensen Morten Skotland Hansen Koht og kidsa OL Rosenborg Eurosport Norge Standard Liège Tennis Golf Håndball Norges Håndballforbund Erik Langerud GRUNDIGligaen Asbjørn Brekkes julekalender RiksTV Anders Jacobsen Oddvar Brå Fotballandslaget Formel E Asbjørn Myhre Espen Tvedt Euro 2016 GET MLS PGA Mitt kjøkken ruler Janne Formoe Oslo S Mat I hodet på Tufte Anne-Kat. Hærland Petter Baarli Aleksander Gamme Eldrid Borgan Berserk - i pionerenes farvann Discovery Channel Peter Hutton Henrik Bjørnstad Per Haugsrud Masters Håndballjentene Møbelringen Cup Jul Asbjørns julekalender Kvinnelandslaget Tippeligaen OBOS-ligaen Susanne Furøy Wergeland Kvelden før kvelden før kvelden med Ylvis – UNICEF ... Digitalt Trine Fjellberg Falnes Mads Yngve Storvik Ronaldo Telenor Canal Digital Kaffekopp Bilulykke Fotball til folket Ragnar Kårhus Distribusjonsavtale Christian Birkeland Ingen banker RBK Kåre Ingebrigtsen Solveig Gulbrandsen Manchester United Liverpool PromaxBDA Best på humor Humorkampanje Rebecca Rørmark Seier'n er vår Steffen Iversen Jan Martin Johnsen Bartek Kaminski Morten Johannessen Frode Martnes Pål Gordon Nilsen Hanne McBride Top Model April Hockey-VM Hockey OL-kvalik Janka Polliani Sevilla Mai 2016 Norges beste brannmann Jahn Teigen Elisabeth Eriksen Fotballproff Stefan Johansen Fødeavdelingen Hvordan gjør de det – Norge Kristin Folsland Olsen Kjekt å ha Michael Winger International Champions Cup ICC 2016 Jan-Erik Aalbu Wimbledon Tennis-NM Community Shield Zlatan Ibrahimovic Hviterussland Norge RBK Austria Wien Europaligaen Sindre Østgård Else Kåss Furuseth Norge - Tyskland VM-kvalik Norge U21 Championship Engelsk fotball League Cup IFPI Norge - Sveits Jon Almaas Norge - San Marino TV 2 Statsstøtte Rapport Øystein Foros Hans Jarle Kind Mediemangfoldsutvalget alpint Engelsk ligacup Tottenham Manchester City U21-landslaget Teknologi BAMTech BAM Strømming Bård Anders Kasin Jens Petter Høili Marcus & Martinus Eliteserien Dødens tjern Alexandra Joner Insider FEM Atle Evang Reinton Ari Behn Milda Melland-Orerød Janne Amble Haugan Tina Brock Brannstasjonen Eivind Sander Pia Tjelta Sverre Sætre Christian Borch Mike Lang Jul i Blodfjell Bjørn Asgeirsson Christian Etholm Anne RImmen Jonas Bergh-Johnsen Atle Antonsen Home of the Olympics Casper Ruud Jo Bergsvand Mandagsklubben Dag Sørås Milda Melland Kjetil Rekdal Vinter-OL Pyeongchang Roger Risholt Jørgen Klem Thomas Myhre Anne Sturød Eurosport Player Strømmetjeneste Saturday Night Live Jonas Gahr Støre Sykkel Kurt Asle Arvesen Lost in Time Lars Lagerbäck UNICEF Mesterfinalen Brann klubbhuset emil gukild Espen Knutsen Shampo supersøndag breddekampen Svein Lyder arctic waters david zaslav Rich Ross Bill Gates Mosquito Norske rotehjem Solplassen Norske rednecks sykehuset innlandet St. Olavs hospital Line Fuglehaug Snorre Kind Monsson UMC Odd ajax Karin Bonde Oddsen Norsk Tipping TRY Hilde Reinertsen Kollerød Praktisk info med Jon Almaas Premiere Discovery Communications sommer-ol Paris 2024 snapchat de olympiske vinterleker Danskebåten Vegard Harm Vintereventyret Trine Risvik Tromsø Kristin A. Boge Maj-Britt Aagaard Väinö Ulven Kultima Norske rednecks camping hopp hopplandslaget daniel andre tande alexander stöckl skihopp langrenn kombinert vintersport åge skinstad skiskyting Linda Vabø MTG TVOV Lene Granlund Bredahl hoppuka preben fjell dennis vareide amalie olsen prebz & dennis Alle tags