03.05.2018

Eurosport inviterer til mai-fest: 137 kamper og ny Fantasy-liga

Fredheim_og_rekdal_original_83760

Eurosport byr på mai-fest i fotballens tegn. De neste fire ukene skal Discovery-kanalene sende 80 kamper fra Eliteserien og OBOS-ligaen, i tillegg til Europa League-klimaks og Zlatan-show i USA. Det blir også lansering av en helt ny Fantasy-liga, i samarbeid med partnerne Altibox, Norsk Toppfotball og VG.

Mai-moroa begynner allerede torsdag kveld, med Europa League-semifinalene Atlético Madrid – Arsenal (1-1 første kamp) og Red Bull Salzburg – Marseille (0-2).

Deretter venter fem serierunder i både Eliteserien og OBOS-ligaen, Europa League-finale i Lyon 16. mai og 54 Major League Soccer-kamper fra USA.

– Mai er fotballens travleste måned, med tett kampprogram her hjemme i både Eliteserien og OBOS-ligaen – og ikke minst finalen i Europa League, sier Eurosports fotballekspert Kjetil Rekdal.

Derbylørdag i Trondheim

I starten av mai har Brann fått en fempoengsluke i toppen av Eliteserien. Bak bergenserne følger Rosenborg nærmest blant et kobbel av utfordrere. Overraskelseslaget Ranhiem er også med i toppstriden, og de to Trondheim-lagene innleder kjøret når de møtes til Derbylørdag på Lerkendal 5. mai. Kampen vises på Eurosport Norge og Eurosport Player, med sendestart kl 17.30 og avspark kl. 18.00.

– Mai er en nydelig måned, og ekstra herlig for alle som elsker norsk fotball. Alle klubber kan ta 15 poeng i løpet av mai, og hvordan lagene lykkes i løpet av denne tiden kan ha stor innvirkning på sluttabellen i november, fastslår Eurosport-kommentator Kenneth Fredheim.

– 16. mai-runden er det naturlige høydepunktet. Etter at tradisjonen oppstod ved en tilfeldighet i 1981, da Rosenborg møtte Fredrikstad i en utsatt kamp, og det kom 17.000 tilskuere, har dette vært den perfekte oppladning til nasjonaldagen. Personlig gleder jeg meg aller mest til mais avslutningshelg, med en Derbylørdag bestående av det intense lokaloppgjøret mellom Vålerenga og Lillestrøm, og ikke minst Supersøndag 27. mai med Rosenborg – Brann som hovedkamp – landets to beste lag så langt, sier Fredheim.

Egen Fantasy-liga for mai

Over 59 000 spillere er nå registrert med lag i Eliteserien Fantasy. Når Rosenborg og Ranheim møtes til Derbylørdag, opprettes ligaen Mai Madness automatisk. Her inngår alle lag som er registrert i spillet innen lørdag 5. mai kl. 17.00. Alle starter på 0 poeng, og den som har karret til seg flest poeng de fem neste rundene, vinner flotte premier levert av samarbeidspartnerne Altibox, Norsk Toppfotball, Eurosport og VG. I potten ligger blant annet VIP-billetter til en valgfri Eliteserien-kamp i runde 13, pluss spillertrøyer, matchballer og abonnement på Eurosport Player og VG Pluss.

Ligaen gir altså en gyllen mulighet til de som ikke har registrert lag ennå, for også nye spillere har sjansen til å vinne mai-ligaen.

– Jeg tror Mai Madness kommer på et perfekt tidspunkt med tanke på kampprogrammet, og kan blusse nytt liv i spillet. De som har fått en skjev start, eller de som ikke har brukt chipsene sine enda, får plutselig sin mulighet til å komme knallsterkt tilbake, sier programleder for Eurosports Fantasy-sending Fantasy FK, Martin Sleipnes.

La oss dvele litt mer ved 16. mai. Dagen før nasjonaldagen er det også full runde i OBOS-ligaen.

– Der skiller derbyoppgjøret mellom Viking og Sandnes Ulf seg ut som det kuleste. Kanskje blir det fullsatt i Stavanger, sier Eurosports OBOS-liga-ekspert, Roger Risholt.

Europa League-finale 16. mai

Alle 16 kamper i Eliteserien og OBOS-ligaen har avspark klokka 18.00 16. mai. De er med andre ferdig tidsnok til at TV-seerne rekker å etterfylle med både vått og tørt før Europa League-finalen, som vises på MAX og Eurosport Player samme kveld. Avspark: 20.45.

– 16. mai er fotballens festdag her hjemme, og i år blir den enda bedre av at kvelden avsluttes med Europa League-finale i vakre Lyon. Viktigheten av Europa League har helt klart økt etter at UEFA la en Champions League-plass i potten til vinneren. Sammen med Bengt Eriksen skal jeg kommentere finalen fra arenaen, og vi kan garantere at dette er noe du bør få med deg innimellom stryking av bunadsskjorter og forberedelser til champagne-frokost, sier Asbjørn Myhre.

Zlatan-show i USA

Kunder av Eurosport Player kan se alle oppgjør fra Eliteserien, OBOS-ligaen og Europa League direkte – i tillegg til de 54 kampene som avvikles i Major League Soccer i mai. Den nordamerikanske fotballigaen har fått en stor oppsving etter at Zlatan Ibrahimovic entret sirkuset i april. Svenskens inntreden i LA Galaxy – hvor Ola Kamara og Jørgen Skjelvik var på plass fra før – har imidlertid ikke ført til noen varig suksess. Laget har nå tre hjemmetap på rad.

– Det går mot en hektisk måned for Zlatan, som skal igjennom hele fem kamper - og tre av dem skal spilles på bortebane. Det blir interessant å se hvordan Ibrahimovic takler belastningen med lange flyreiser og tidsforskjeller, som er noen av ingrediensene når en spiller bortekamper i MLS, sier Eurosports MLS-kommentator Petter Bø Tosterud.

– Men om vi ser bort Galaxy står flere andre høyinteressante oppgjør for tur i MLS i mai. Allerede den lørdag 5. mai braker det løs med «Hudson River Derby» – New York Red Bulls mot New York City FC. For City har Jo Inge Berget etablert seg i førsteelleveren til Patrick Vieira. Han kan fort spille en av hovedrollene i det forholdsvis nye derbyet, sier Tosterud.

**Sendeplanen for Eliteseriens kommende runder: https://www.eurosport.no/vi-informerer/her-er-tv-oversikten-for-eliteserien-2018-kamp-for-kamp_sto6120961/story.shtml

**Sendeplanen for OBOS-ligaens kommende runder: https://www.eurosport.no/vi-informerer/tv-oversikt-for-obos-ligaen-2018-kamp-for-kamp_sto6120984/story.shtml

**Begge Europa League-semifinalene i kveld har avspark kl. 21.05. Atlético Madrid – Arsenal vises på MAX, mens Red Bull Salzburg – Marseille går på Eurosport Norge. Studiosendingene starter kl. 20.30.

Eivind Landsverk TVNorge MAX Jan Erik Aalbu Discovery Networks Norway Eurosport Norge Eurosport Fotball Vegard Nøss Harald Strømme Molde FK Humor Selskapskommunikasjon MAX Ylvis Eivind Landsverk Bård Ylvisåker Vegard Ylvisåker Magnus Devold Calle Hellevang-Larsen Bernt Gudmund Apeland UNICEF Nattpatruljen Anne Margrete Alværn FEM Lene Kongsvik Johansen TVNorge Neste sommer Kristoffer Hopsdal Hilde Windheim Astri Lundberg Petter Schjerven Lasse Kjus Kjetil André Aamodt Pia Lykke Brille Harald Eia Bård Tufte Johansen Insider Stein Morten Lier Anna Rasmussen Åndenes makt Tom Strømnæss Lilli Bendriss Anne-Kristine Augestad Gro-Helen Tørum Lena Ranehag Autofil Fredric Aasbø Lord Arnstein Landsem Stein Inge Stølen Espen Stensrud Linni Meister Olaf Tufte Henning Solberg Tom Stiansen Thomas Giertsen Ine Jansen Rasmus Gjertsen Øyen Jarle Nakken Reality Den siste viking Trond Espen Seim Jo Røislien Discovery Birgitte Lund Nakken Herlige hjem Interiør Nina Lorgen Flemmen Harald Strømme Bil Dokumentarserie Monica Csango Fridtjof Nilsen VOX TLC Asbjørn Brekke Espen Skoland Benedicte Steinsrud Vegard Nøss Stian Lindås Sverre Nordbø Sport Kristian Valen På liv og død 4-stjerners middag Hvem kan slå Aamodt og Kjus Kakekrigen Thomas Giertsen: Helt perfekt Typisk deg med Petter Schjerven 71° nord – Norges tøffeste kjendis Ønskebarn Costa del Kongsvik Asbjørn Brekke: TVNorge 25 år Unge mødre Hvordan gjør de det – med Jo Røislien LIVE: Helkveld med Ylvis Pantelånerne i Las Vegas Breaking Bad Revolution Karin Thune-Larsen Fotball Alex Rosén Unni Wilhelmsen Anita Skorgan Øystein Dolmen Tommy Tee Tooji André Villa Cathrine Larsåsen Ole Martin Alfsen Vendela Kirsebom Stella Mwangi Gunnar Greve Ida Nysæter Rasch Åsgårdstrand Jegertvillingene Kristine Thybo Hansen Johanne Thybo Hansen Fallskjermjegere Forsvarets spesialkommando Lars Lian Baking Ari og Per løser verdensproblemer Seertall Henrik Thodesen Odd-Magnus Williamson Sara Nordenstam Gunhild Dahlberg Nikis Theophilakis Fredrik Strømstad Jannike Kruse Astrid Lødemel Askil Holm Bernhard A. Steen Dplay Seefood Feelgood YouTube Sosiale medier The Fox I kveld med YLVIS Playboy SBS Discovery Carsten Skjelbreid Week of Football UEFA Tor Ole Skullerud Bengt Eriksen Kenneth Fredheim Altibox Bjørn Solvang Steinar Stierneklar Berntsen Big Brother Lasse Hallberg Alt for Norge Henriette Bruusgaard EM Ida Fladen Kari Svendsen Synnøve Skarbø Katrin Eide Jakobsen Marit Klomstad Landslaget Klovn til kaffen Espen Eckbo Høstlansering 2014 Kanal Valen Gift ved første blikk Morgan og Ola-Conny gjør Norge 71° nord Morgan Karlsson Ola-Conny Wallgren I kveld med YLVIS LIVE Sinnasnekker'n Otto Robsahm Tangerudbakken borettslag Ramsy Underholdning Hege Schøyen Linn Skåber Knut Lystad Stein Johan «Steinjo» Grieg Halvorsen Veien til EM Jul i Tangerudbakken Mord og mysterier Synøve Diserud Adam Alsing Aylar Lie Vibeke Skofterud Bjørn Einar Romøren Mariann Thommassen Emilie «Voe» Nereng Hilde Gjermundshaug Pedersen Andreas Håtveit Roger Ruud Nils-Ingar «Nilsi» Aadne Geir Schau EM-kvalik Norske helter Martin Ødegaard Jørgen Thue Jan Grønbech Google Terje Håkonsen Silje Norendal Lov og orden Margrete Halvorsen Jakten på Berserk Jarle Andhøy Mellom bakkar og berg Signe Schineller Boligkrise Kåre Brustad Solveig Aune Øystein Edsbergløkken Trinny Woodall Susannah Constantine Trinny & Susannah - oppdrag Norge The Biggest Loser Norge Tonje Jenssen Adrian Paul Årsrevyen med Harald Eia Aamodt og Kjus på bortebane Trond Fausa Aurvåg Klaus Sonstad Kent Roger Tangvik Espen Huseby Olav Øen Gullsnutten Eurosport Bundesliga Eirik Koren Discovery Networks Norway Discovery Networks Northern Europe Dee Forbes NRK El Clásico Rekord Jan Erik Aalbu Christine Koht La Liga Adam søker Eva Annabelle Bauer Vebjørn Tveiterås Barneavdelingen Torbjørn Røe Isaksen Esben «Dansken» Selvig Thomas «Fingern» Gullestad Dansken & Fingern Dansken & Fingern - best i alt Montebello Camping Terje Amundsen John Arne Riise En helt vanlig dag Kjendiskveld med Magnus Devold Forsvaret UEFA Europa League Discovery Networks Lars Engen Tine Austvoll Jensen Morten Skotland Hansen Koht og kidsa OL Rosenborg Eurosport Norge Standard Liège Tennis Golf Håndball Norges Håndballforbund Erik Langerud GRUNDIGligaen Asbjørn Brekkes julekalender RiksTV Anders Jacobsen Oddvar Brå Fotballandslaget Formel E Asbjørn Myhre Espen Tvedt Euro 2016 GET MLS PGA Mitt kjøkken ruler Janne Formoe Oslo S Mat I hodet på Tufte Anne-Kat. Hærland Petter Baarli Aleksander Gamme Eldrid Borgan Berserk - i pionerenes farvann Discovery Channel Peter Hutton Henrik Bjørnstad Per Haugsrud Masters Håndballjentene Møbelringen Cup Jul Asbjørns julekalender Kvinnelandslaget Tippeligaen OBOS-ligaen Susanne Furøy Wergeland Kvelden før kvelden før kvelden med Ylvis – UNICEF ... Digitalt Trine Fjellberg Falnes Mads Yngve Storvik Ronaldo Telenor Canal Digital Kaffekopp Bilulykke Fotball til folket Ragnar Kårhus Distribusjonsavtale Christian Birkeland Ingen banker RBK Kåre Ingebrigtsen Solveig Gulbrandsen Manchester United Liverpool PromaxBDA Best på humor Humorkampanje Rebecca Rørmark Seier'n er vår Steffen Iversen Jan Martin Johnsen Bartek Kaminski Morten Johannessen Frode Martnes Pål Gordon Nilsen Hanne McBride Top Model April Hockey-VM Hockey OL-kvalik Janka Polliani Sevilla Mai 2016 Norges beste brannmann Jahn Teigen Elisabeth Eriksen Fotballproff Stefan Johansen Fødeavdelingen Hvordan gjør de det – Norge Kristin Folsland Olsen Kjekt å ha Michael Winger International Champions Cup ICC 2016 Jan-Erik Aalbu Wimbledon Tennis-NM Community Shield Zlatan Ibrahimovic Hviterussland Norge RBK Austria Wien Europaligaen Sindre Østgård Else Kåss Furuseth Norge - Tyskland VM-kvalik Norge U21 Championship Engelsk fotball League Cup IFPI Norge - Sveits Jon Almaas Norge - San Marino TV 2 Statsstøtte Rapport Øystein Foros Hans Jarle Kind Mediemangfoldsutvalget alpint Engelsk ligacup Tottenham Manchester City U21-landslaget Teknologi BAMTech BAM Strømming Bård Anders Kasin Jens Petter Høili Marcus & Martinus Eliteserien Dødens tjern Alexandra Joner Insider FEM Atle Evang Reinton Ari Behn Milda Melland-Orerød Janne Amble Haugan Tina Brock Brannstasjonen Eivind Sander Pia Tjelta Sverre Sætre Christian Borch Mike Lang Jul i Blodfjell Bjørn Asgeirsson Christian Etholm Anne RImmen Jonas Bergh-Johnsen Atle Antonsen Home of the Olympics Casper Ruud Jo Bergsvand Mandagsklubben Dag Sørås Milda Melland Kjetil Rekdal Vinter-OL Pyeongchang Roger Risholt Jørgen Klem Thomas Myhre Anne Sturød Eurosport Player Strømmetjeneste Saturday Night Live Jonas Gahr Støre Sykkel Kurt Asle Arvesen Lost in Time Lars Lagerbäck UNICEF Mesterfinalen Brann klubbhuset emil gukild Espen Knutsen Shampo supersøndag breddekampen Svein Lyder arctic waters david zaslav Rich Ross Bill Gates Mosquito Norske rotehjem Solplassen Norske rednecks sykehuset innlandet St. Olavs hospital Line Fuglehaug Snorre Kind Monsson UMC Odd ajax Karin Bonde Oddsen Norsk Tipping TRY Hilde Reinertsen Kollerød Praktisk info med Jon Almaas Premiere Discovery Communications sommer-ol Paris 2024 snapchat de olympiske vinterleker Danskebåten Vegard Harm Vintereventyret Trine Risvik Tromsø Kristin A. Boge Maj-Britt Aagaard Väinö Ulven Kultima Norske rednecks camping hopp hopplandslaget daniel andre tande alexander stöckl skihopp langrenn kombinert vintersport åge skinstad skiskyting Linda Vabø MTG TVOV Lene Granlund Bredahl hoppuka preben fjell dennis vareide amalie olsen prebz & dennis Facebook Total Video Sprint Klæbo Johannes Høstflot Klæbo Erna Solberg OL2018 PyeongChang2018 Stories from Norway Stafett Petter Northug derbylørdag fotballmandag christian gauseth eliteserien fantasy major league soccer Alle tags