Tuva Fellman er programleder for ny Insider-spesial på TVNorge

4 september 2023

Helsedirektoratet slår fast at så mange som 110.000 mennesker i Norge har seksuelle tanker om barn. Tuva Fellman møter en med slike tanker i Insider spesial: seksuelle tanker om barn som har premiere 6. september på TVNorge og discovery+.

– Noen voksne mennesker har seksuelle tanker om barn, og hver eneste time lastes det ned overgrepsmateriale av barn på norske PC-er. Det er vanskelig å snakke om, så vanskelig at vi nesten ikke klarer å forholde oss til det. Men om vi ikke erkjenner at det er et helseproblem, går vi glipp av muligheter til å forebygge overgrep mot barn, sier programleder Tuva Fellman.

Norges mest tabubelagte helseproblem

«Det finnes hjelp» er Helsedirektoratets lavterskeltilbud til personer som har en seksuell interesse for barn og som ønsker å få hjelp for å unngå å handle på den interessen. I den nye spesialepisoden av Insider møter Tuva Fellman en av de som har kontaktet «Det finnes hjelp», for å undersøke hva slags hjelp han får.

– Jeg lurer på om det funker å snakke om det. Kan man behandles, kan man bli frisk? Og hvorfor skal vi hjelpe de som tenker på noe som for de fleste er utenkelig? Jeg blir nysgjerrig på hva det gjør med et liv å ha slike tanker, men jeg blir også nervøs av å snakke om temaet, sier Tuva Fellman.

Tuva møter psykologene på et av behandlingsstedene til «Det finnes hjelp», og psykologspesialist Svein Øverland som leder det alternative forskningsprosjektet Proteus. Hun blir med politiet i Trondheim på en aksjon der det beslaglegges straffbart materiale, og får se et rystende bilde av hvor i Norge overgrepsmateriale lastes ned, time for time.

– Mye av suksessen til Insider skyldes at vi tør å gjøre ting på en personlig og annerledes måte, med historier utenfor A4-formatet. Tuva Fellman har gjort en solid jobb med å tilnærme seg et vanskelig tema på en gjennomtenkt og klok måte. Resultatet er blitt en viktig episode, sier ansvarlig redaktør i TVNorge og programdirektør i Warner Bros. Discovery, Magnus Vatn.

Insider spesial: seksuelle tanker om barn har premiere onsdag 6. september kl. 21:30 på TVNorge og discovery+.

Celine Ryel

Senior kommunikasjonsrådgiver

HBO Max, Max, MILF of Norway, Sinnasnekker'n, Insider, Neste sommer, Naked Attraction Norge, Skinnet...