Nesten 600 000 så Jakob Ingebrigtsen løpe inn til OL-gull

9 august 2021

På OLs nest siste dag løp Jakob Ingebrigtsen inn til et sensasjonelt OL-gull på 1500 meter. 587 000, det vil si 8 av 10 norske TV-seere, fulgte med på triumfen lørdag.

Da Jakob Ingebrigtsen løp finalen på 1500m satt 587 000 nordmenn benket foran TVNorge eller discovery+, noe som utgjør 80,8 prosent av den totale seermassen.

Nå er sommer-OL over for denne gang, og kommunikasjonsdirektør Hanne McBride kan oppsummere idrettsfesten.

– Det har vært noen intense, krevende, lærerike og ikke minst veldig morsomme dager og uker! Vi har formidlet 3500 timer med live-sport, og fått æren av å vise det som noen har valgt å kalle tidenes norske sommer-OL. Øyeblikk som Warholms magiske 45.94-løp og Jakob Ingebrigtsens olympiske rekord på 1500m vil bli stående som noen av Norges aller største sportsøyeblikk. Vi er beæret over å ha kunnet dele disse, og mange andre store øyeblikk, med den norske befolkningen, sier Hanne McBride, kommunikasjonsdirektør i Discovery.

– Jeg er ikke bare stolt over de norske utøverne, jeg er også mektig imponert over mine kolleger, som har stått på dag og natt for å levere OL-sendinger under svært krevende forhold. Og så er det også gøy å kunne konstatere at slagordet på vår OL-markedsføringskampanje, «Aldri har et så lite land hatt så store sjanser», traff blink. For det er helt sykt at lille Norge tar åtte medaljer, deriblant fire gull, med seg hjem fra OL i Tokyo, sier Hanne McBride.

Beste siden OL i 2018
Sommer-OL har gitt TVNorge og Discovery-gruppen den beste perioden siden vinter-OL-sendingene deres i 2018. 

I løpet av lekene har TVNorge vært den største TV-kanalen i Norge, og Discovery-gruppen har vært største TV-gruppe, i den kommersielle målgruppen 20 til 59 år. Seks av dagene har TVNorge vært større enn TV 2 og NRK1 til sammen. 

Dette er Discoverys andre av totalt fire OL, og det neste avholdes i Beijing allerede i februar 2022.

– Vi har høstet masse nyttige erfaringer som vi tar med oss inn i arbeidet med vinter-OL 2022. Det er litt skummelt å tenke på at det kun er seks måneder til det braker løs, men nå skal vi unne oss en liten OL-pause i noen dager. Så fortsetter vi arbeidet med Beijing-OL og teller ned til snø og is og nye norske medaljer, sier Hanne McBride, kommunikasjonsdirektør i Discovery.

Kontakter

Hanne McBride

Kommunikasjonsdirektør