Warner Bros. Discovery sikrer ny langtidsavtale for US Open

14 februar 2023

Warner Bros. Discovery (WBD) og United States Tennis Association (USTA) har inngått et nytt langsiktig partnerskap rundt de europeiske TV-rettighetene for US Open.

Den nye avtalen går over fem år og gjelder for 45 markeder* i Europa, deriblant Norge, og gir Eurosport og discovery+** rettighetene til å vise hvert øyeblikk fra hver bane. Avtalen bygger videre på WBDs dekning av US Open i 2022, som sørget for et rekordengasjement på tvers av alle plattformer og ga turneringen et betydelig publikumsløft. 

Norske Casper Ruud gikk i fjor helt til finalen i US Open, hvor han til slutt måtte gi tapt for den spanske tenniskometen Carlos Alcaraz. 

– Det er stas å ha sikret rettighetene til en så stor turnering som US Open for fem nye år. At vi har en nordmann helt i verdenstoppen gjør det jo selvsagt enda mer gøy for oss og norske TV-seere. Vi har en historikk med US Open som går langt tilbake, og vi ser nå fram til å ytterligere utvide og styrke vårt forhold til denne historiske turneringen. Vi har et knallsterkt team på plass og skal gjøre det vi kan for å lage knakende gode sendinger, så håper vi enda flere vil oppdage hvilken fantastisk TV-sport tennis faktisk er, sier Morten Johannessen, VP, Sports Nordics i Warner Bros. Discovery.

Avtalen innebærer rettighetene til direktesendt TV-dekning på Eurosport-kanalene, i tillegg til strømming av både direktesendinger og høydepunkter via discovery+** og Eurosport.no. Det vil også være mulighet for å vise de beste kampene WBDs åpne kanaler, som betyr at Casper Ruud kan bli vist på eksempelvis TVNorge og Max.

Det fornyede partnerskapet betyr at Eurosport forlenger tilknytningen til US Open til over 25 år, første gang de sendte denne Grand Slam-turneringen var nemlig helt tilbake i 2001. Som «Home of Tennis» viser Warner Bros. Discovery flere direktesendte kamper enn noen annen sportskringkaster, med over 720 timer direktesendt tennis per år på alle plattformer, inkludert dekning av hver Grand Slam-turnering***, ATP-sesongen i 10 markeder, Laver Cup, pluss alle tenniskampene i OL.

– Som det ubestridte «Home of Tennis» er merkevaren vår synonym med sporten. I løpet av de siste 25 årene har vi vist fansen noen av de mest minneverdige øyeblikkene i US Opens historie, samtidig som seingen stadig har økt over hele Europa, sier Trojan Paillot, Vice President, Sports Rights Acquisitions and Syndication, Warner Bros. Discovery Europe.

-------------------------------------------------------

Merknader:
* Den nye avtalen mellom Warner Bros. Discovery og USTA inkluderer dekning for alle markeder i Europa unntatt Østerrike, Frankrike, Tyskland, Italia, Spania, Storbritannia og Irland.
Ikke-eksklusiv dekning i Liechtenstein, Luxembourg og Sveits.
Avtalen utelukker dekning i Russland.

** US Open vil være tilgjengelig gjennom discovery+ i Danmark, Finland, Nederland, Norge og Sverige.

*** Warner Bros. Discovery har de eksklusive rettighetene til Australian Open i Europa, Roland-Garros (eks. Frankrike), Wimbledon i 12 markeder pluss høydepunkter i Storbritannia og Irland og US Open i 45 markeder.

Kontakter

Hanne McBride

Kommunikasjonsdirektør