Endringer i Discoverys nordiske lederteam

26 januar 2021

James Gibbons, EVP and GM Discovery UK & Nordics, overtar styringen av Discoverys nordiske virksomhet, ettersom Nicklas Norrby har valgt å forlate selskapet etter tre år. Samtidig overtar norske Linda Vabø det nordiske ansvaret for partnerskap og distribusjon.

I september i fjor presenterte Discovery sin nye driftsmodell, hvor Nicklas Norrby gikk over fra rollen som GM for Sverige til å bli leder for hele den nordiske operasjonen. Under hans ledelse har Discovery fortsatt å styrke sin posisjon, sist med relanseringen av strømmetjenesten discovery+.

– Nicklas forlater Discovery etter eget ønske. Det har vært en glede å få jobbe sammen med ham, og han har imponert meg med sin lidenskap og innstilling i arbeidet med å bygge et enda sterkere Discovery i Norden. Han har satt sitt preg på bedriften fra dag én, og han kommer virkelig til å bli savnet, sier James Gibbons, EVP and GM Discovery UK & Nordics.

– Vi har opprettet en ny nordisk organisasjon og vi har begynt implementeringen av en ny, ambisiøs digital strategi for discovery+, både globalt og her i Norden. Det arbeidet fortsetter vi med full styrke, sier James Gibbons.

Nicklas Norrby har rapportert til James Gibbons. Gibbons vil nå ta direkte styring over de nordiske operasjonene, og det nordiske lederteamet vil rapportere direkte til ham. Samtidig er det klart at Linda Vabø tar over ansvaret for partnerskap og distribusjon ettersom Franca Rossander også forlater selskapet.

– Franca forlater også Discovery etter eget ønske. Hun har gjort en utrolig god jobb med å jobbe frem innovative samarbeidsavtaler over hele Norden, og hun vil bli savnet, sier Gibbons.

– Vi er midt i en transformasjon av mediebransjen, der øker tempoet hver dag, og vi ser hele tiden på måter vi kan forbedre virksomheten vår og sikre effektive beslutningsprosesser. Discovery vil fortsette å fokusere på digital vekst, lokalt innhold og premium sportsrettigheter i de nordiske landene i årene som kommer, og vi vil fortsette å utvikle våre relasjoner med våre mange gode samarbeidspartnere i de nordiske markedene, sier Gibbons.

James Gibbons er tidligere journalist. Han har vært hos Discovery i over to tiår og ledet en rekke virksomheter over hele Storbritannia, Europa, Asia, Midtøsten og Afrika. Gibbons rapporterer til Kasia Kieli, President & MD Discovery EMEA.

Linda Vabø har hatt stillingen som direktør partnerskap i Discovery Norge siden 2018, og går nå inn i den nordiske ledergruppen med ansvar for partnerskap og distribusjon.

– Det har skjedd utrolige endringer i bransjen og i Discovery bare på de tre årene jeg har vært her, og fortsatt er det nybrottsarbeid vi driver med hver eneste dag. Denne medietransformasjonen er global, men her i Norden er vi helt i spissen av utviklingen, noe som er utrolig inspirerende å få være med på. Jeg gleder meg til å ta en aktiv del av alt det spennende arbeidet som skal gjøres med våre samarbeidspartnere i Norden fremover, når vi sammen fortsetter jobben med å skape fremtidens TV-marked, sier Linda Vabø.

Norrby forlater Discovery uten konkrete planer for sin neste jobb.

– Jeg har hatt glede av hver eneste dag gjennom mine tre år i Discovery, og jeg er så stolt av alt det teamet vårt har utrettet i løpet av disse årene. Jeg er lei meg for å forlate selskapet og alle de flotte, talentfulle kollegaene, men jeg er også trygg på avgjørelsen min, ettersom jeg nå har behov for å lade batteriene, tilbringe tid med familien min og deretter bruke tid på å finne ut hva mitt neste oppdrag skal være. Det er noe jeg ser frem til, og noe som har vært en stor del av prosessen på vei mot denne avgjørelsen. Når jeg nå forlater bedriften, er det med en visshet om at det beste for selskapet er at James blir mer direkte involvert i den nordiske virksomheten. James er en flott person og en fantastisk leder, og med sin lange erfaring innen internasjonale medier og kunnskap om det europeiske og nordiske mediemarkedet, er han den rette personen til å ta det neste store spranget for Discovery i Norden, sier Nicklas Norrby.

Franca Rossander sier at hun vil fortsette å heie på Discovery fra sidelinjen.

– Jeg har nytt hvert øyeblikk av min tid her i Discovery, og det har vært et privilegium å jobbe frem noen av de største og mest innovative partnerskapene i bransjen i den mest disruptive perioden i historien, både for selskapet og bransjen. Jeg har ingen klare planer for hva jeg vil gjøre i fremtiden, men noen ganger kommer du til et punkt der du det føles naturlig å starte et nytt kapittel. Jeg gleder meg til å se hva fremtiden bringer, og jeg vil fortsette å heie på Discovery og alle mine flotte kollegaer fra sidelinjen, sier Franca Rossander.

Gibbons ønsker Norrby og Rossander lykke til i fremtidige eventyr.

– Nicklas og Franca har begge spilt en viktig rolle i den nordiske suksesshistorien, og jeg ønsker dem begge lykke til i deres fremtidige eventyr, sier James Gibbons.

Torbjørn Årsland

Senior kommunikasjonsrådgiver, selskapskommunikasjon